10.02.2017

Chytré televize Vizio špehují své uživatele

Vaše vláda vás sleduje. Firmy okolo vás monitorují vaši aktivitu. Vaše soukromá data si ukládá váš mobilní telefon, tablet, počítač … a také vaše televize.


Cover 14

Federální obchodní komise (FTC) před několika dny podala stížnost na firmu Vizio, za to, že prostřednictvím svých chytrých televizí špehovala své zákazníky a získaná soukromá data dále prodávala třetím stranám. Firma Vizio je nyní na základě této stížnosti povinna zaplatit pokutu $2,200,000, tedy zhruba 56 miliónů korun.

Vizio Inc. je americká společnost založená v roce 2002 v Kalifornii. Zaměřuje se na spotřební elektroniku, převážně na prodej televizí, a v současné době drží na americkém trhu mezi výrobci chytrých televizí jedno z předních míst, s více než 11 miliony prodaných kusů od roku 2010. Její chloubou jsou chytré televize s možností připojení pomocí Wi-Fi a s technologií SmartCast, která umožňuje mimo jiné ovládat vaši televizi prostřednictvím vašeho mobilního telefonu nebo počítače, za předpokladu, že jsou obě zařízení zapojena do vaší domácí sítě. Tato technologie toho však umí mnohem více, a to bylo právě předmětem stížnosti FTC.

Součástí technologie SmartCast je totiž také Smart Interactivity, vlastnost, která umožňuje ACR (Automatic Content Recognition), tedy automatické rozpoznávání obsahu. V praxi tak tento software snímá několik vybraných pixelů na vaší obrazovce a odesílá je zpět na servery Vizio, kde jsou porovnány s databází všech snímků volně dostupného video obsahu, a tím identifikují, který pořad právě sledujete. Vizio prohlásilo, že tímto způsobem na jejich servery proudí denně až 100 miliard datových bodů, tedy televize průměrného uživatele tato data odesílá až 10 000 krát denně, čímž Vizio získává přehled o užívání televize s přesností několika sekund.

Součástí odesílaných dat jsou uživatelská IP adresa, MAC adresy a identifikace jednotlivých připojených přístrojů pro jednoznačné spárování identifikovaného obsahu s daným uživatelem, a informace o okolních Wi-Fi sítích, pravděpodobně pro možnost lokalizace cíle. To vše bylo dle stížnosti shromažďováno u všech uživatelů již od února roku 2014 a prodáváno dále třetím stranám jak k účelům plošné analýzy efektivity reklam, tedy například určení, s jakou pravděpodobností uživatelé po shlédnutí reklamy na daný produkt následně navštíví jeho webovou stránku, tak k cílenému marketingu, kdy byly uživateli předkládány reklamy založené na obsahu, který dříve zhlédl.

Podstatné je, že toto však není předmětem stížnosti. Podobné praktiky jsou velmi časté a není na nich z právního hlediska nic špatného. Jak Samsung tak LG Electronics, další významní výrobci chytrých televizí, například dávají ve svých podmínkách jasně a zřetelně najevo, že tato uživatelská data ukládají a dále zpracovávají. Vizio udělalo tu zásadní chybu, že tato data shromažďovala bez souhlasu uživatele a informovala o své činnosti uživatele jen velmi sporadicky. Toto zmínil i Jerry Huang, víceprezident firmy Vizio, v tiskové zprávě:

“Today, the FTC has made clear that all smart TV makers should get people’s consent before collecting and sharing television viewing information...”


Firma již stihla aktualizovat své smluvní podmínky. Nyní může i nadále provozovat všechny uvedené aktivity pod rouškou kvalitnějšího a uživateli lépe cíleného obsahu, musí však o tom uživatele jasně informovat a získat od něj k těmto činnostem nejprve souhlas.
Více na www.ftc.gov

Kam dál?