27.07.2017

Roomba si během práce ukládá detailní mapu vašeho bytu

Zřejmě další z těch přehnaně chytrých pomocníků, kteří zákeřně bez vašeho vědomí získávají vaše soukromá data a ta pak prodávají na černém trhu… nebo ne? Nejsme ve skutečnosti jen přehnaně konzervativní a paranoidní? Kde je pravda?

Cover 28

Technologie týkající se chytrých pomocníků v domácnosti jdou mílovými kroky kupředu. Už dávno Roomba, asi nejznámější zástupce chytrých vysavačů, nejezdí jen náhodně hloupě po pokoji a po skončení práce do něj vypnutého nekopnete omylem u ledničky. Nejnovější modely si samy jezdí dobíjet energii, jsou připojeny k Wi-Fi, takže je můžete ovládat dálkově pomocí aplikace nebo přímo hlasem pomocí Google Home a, jak už bylo řečeno v nadpise článku, mapují detailně informace o prostorách vašeho bytu.

Nejedná se však o žádné šokující odhalení ani o nekalou praktiku, ale o zcela běžnou technologii SLAM, tedy Simultánní Lokalizace A Mapování, díky níž nemusí Roomba pokaždé znovu objevovat uklízené prostory, může si pamatovat nejvytíženější místa v bytě a zaměřit se na ně pravidelněji a po skončení své práce se dokáže uklidit zpět na své místo. Komu se tedy na začátku článku strachem sevřel žaludek, vězte, že tato data jsou okolo nás, ať chceme či ne, a pokud chytrým zařízením dovolíme k těmto datům přístup, stanou se mnohem efektivnějšími. Samozřejmě ovšem za zvýšeného rizika neoprávněného úniku těchto dat.

S touto myšlenkou se posuňme o stupínek dále. Máme totiž detailní a aktuální mapu našeho bytu v zařízení, které disponuje Wi-Fi připojením. Logickým krokem je tedy tato data shromažďovat, analyzovat nebo prodávat třetím stranám. A to je přesně plán, který představil Colin Angle, výkonný ředitel Roomba sekce v rozhovoru pro Reuters. Lze zde totiž aplikovat stejný myšlenkový postup jako v předešlém odstavci - představte si nové možnosti, které by mohla mít ostatní chytrá zařízení ve vaší domácnosti, pokud by sdílela s vaší Roombou mapová data o vašem bytě… Opět ovšem za dalšího zvýšení rizika úniku osobních dat.

V současné době je tento koncept prodeje mapových dat ostatním chytrým pomocníkům teprve v přípravách, ale vzhledem k tomu, že o něj již projevily zájem některé velké společnosti (Amazon, Apple, Google, ...), je jasné, že nezůstane pouze na papíře.

Budoucnost je jasně a nevyhnutelně ve znamení využití dat. A náš konzervativní přístup, pramenící z dob, kdy ještě neexistovalo příliš mnoho zařízení ani způsobů, jak tato data využít, je vzhledem k současně zvyšujícímu se riziku úniku našich osobních informací zcela oprávněný. Spíše je však na místě zamyslet se nad tím, jestli bude i v budoucnu skutečně nutné stále zatvrzele chránit naše osobní data. Pojem soukromí se totiž v průběhu času pomalu ale jistě mění.

Více na www.reuters.com

Kam dál?